Unge løber ofte en risiko ved udenlandsk nethandel

De danske unge handler gerne i udenlandske netbutikker, men kun et mindretal er opmærksomme på, at de sikres bedre rettigheder, hvis de handler inden for EU’s grænser.

De danske unge er pionerer, når det kommer til køb i udenlandske netbutikker. Godt to ud af tre unge handler i europæiske netbutikker, og næsten halvdelen af de unge har ligeledes handlet i netbutikker uden for Europa i fx USA og Kina.

Arkivfoto: FirmBee / Pixabay


For godt hver femte unge spiller det slet ingen rolle, hvor netbutikken er etableret. Mens 1 ud af 3 foretrækker at handle i europæiske netbutikker. Det viser en undersøgelse, som YouGov har gennemført for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Netbutikkens placering har betydning
Men at det for køberens rettigheder, har en betydning hvor netbutikken er etabableret, er ikke til at komme uden om. Butikker i EU giver bedre beskyttelse, end butikker uden for EU.

Man er bedre beskyttet, når man handler inden for EU, i Island eller Norge. Her sikrer reglerne nemlig 14 dages fortrydelsesret, mindst 2 års reklamationsret og let adgang til hjælp gennem Forbruger Europa netværket.

Lars Arent, leder af Forbruger Europas danske kontor, som er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, siger:

– EU’s forbrugerbeskyttelse gælder normalt også, når du køber varer i netbutikker etableret uden for EU, hvis netbutikken sælger til forbrugere i EU. Men du bør være opmærksom på, at det i praksis kan være svært at gøre dine rettigheder gældende over for forhandlere, der befinder sig uden for EU.

Tjek sælgerens land
Undersøgelsen blandt de unge danskere viser, at 29 % har oplevet at handle i en netbutik, de troede var dansk, men som de opdagede, lå i et andet land.

– Du bør altid undersøge, hvor sælgeren er registreret. En internetadresse, der slutter på fx .eu eller .dk, garanterer ikke, at sælgeren er etableret og registreret i EU. Du kan finde oplysninger om sælgeren ved at søge på Google eller Whois, forklarer Lars Arent.