Ulovligt telefonsalg udløser bøde på 20.000 kroner

DLG Service, der blandt andet står bag DLG Tele og magasinet Land & Fritid, betaler en bøde på 20.000 kroner for ulovligt telefonsalg. Forbrugerombudsmanden har tidligere indskærpet over for selskabet, at det skal overholde reglerne i forbrugeraftaleloven.

DLG Service fik den 20.000 kroner store bøde for ulovligt at ringe til to forbrugere med tilbud på tele- og internetabonnementer.

Under begge opkald tilbød DLG Service først forbrugerne et gratis nummer af magasinet Land & Fritid. Men herefter forsøgte selskabet også at sælge forbrugerne abonnementer på tele- og internetydelser.

Ifølge forbrugeraftaleloven er telefonsalg som udgangspunkt forbudt. Der er dog få brancher, som ikke er omfattet af forbuddet. Det gælder blandt andet salg af abonnementer på aviser og magasiner. DLG Service kunne derfor uanmodet kunne ringe til forbrugerne vedrørende salg af Land & Fritid. Men selskabet overtrådte forbrugeraftaleloven ved også at tilbyde forbrugerne et tele- og internetabonnement.

Forbrugerombudsmanden har tidligere indskærpet over for DLG Service, at virksomheden ikke må ringe til forbrugere med tilbud på teleydelser, uden at forbrugerne har anmodet om at blive kontaktet.

På trods af det har Forbrugerombudsmanden efterfølgende modtaget klager over selskabet. På den baggrund bad Forbrugerombudsmanden i november sidste år politiet om at indlede en efterforskning i sagen. Det har nu ført til bøden til DLG Service.

– En virksomhed må som udgangspunkt godt ringe forbrugere op med tilbud på aviser og magasiner. Men det er ulovligt, hvis virksomheden også prøver at sælge andre produkter som mobilabonnementer og bredbånd, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.