Ny Ford Focus RS: 0-100 km/t på 4,7 sekunder

Der er smæk på den nye Ford Focus RS. Den går fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder. PRfoto: Ford.

Der er smæk på den nye Ford Focus RS. Den går fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder. PRfoto: Ford.

Ny Ford Focus RS med firehjulstræk er en af de hurtigste biler i GTI-klassen.

Specifikationerne taler for sig selv: 350 hk, 0 – 100 km/t på blot 4,7 sekunder og en topfart på 266 km/t. Yep, det er længe siden at firehjulstrækkere var store, klodsede og sløve.

Den nye Ford Focus RS, som forleden blev præsenteret ved det internationale motorshow i Frankfurt har en helt nyudviklet 2,3 liters EcoBoost motor, der er næsten identisk med den 4-cylindrede aluminiumsmotor i den nye Ford Mustang, men er justeret til at yde 10 procent mere.

Motoren er udstyret med en lav-inerti dobbelt turbolader med en større kompressor og større luftindtag end forgængeren, ligesom udstødningssystemet er specialdesignet til at understøtte motoreffekten. RS’eren leverer et max moment på 440 Nm mellem 2.000 og 4.500 omdrejninger, men kan, kortvarigt, levere op til 470 Nm ved kraftige accelerationer.

Af andre, markante nyskabelser, er det værd at fremhæve Ford Performance firehjulstræk med Dynamic Torque Vectoring, som sikrer et vejgreb, der giver unik dynamik og stabilitet gennem sving, ligesom Launch Control, sikrer at der er fuld kontakt mellem asfalt og alle fire hjul, når RS’eren skydes fra start med alt hvad den har.

Launch Control konfigurerer, automatisk, undervogn og motor til at levere den hurtigst mulige acceleration på det givne underlag. Føreren skal blot vælge menupunktet ’Launch Control’, skubbe gearstangen op i første, give fuld gas og slippe koblingen. Så vil systemet automatisk fordele trækket på de fire hjul, blandt andet ved hjælp af turbo ’overboost’ og sikre optimalt vejgreb for hvert enkelt hjul. Samtidig vil støddæmperne blive strammet op, så hele bilen så at sige er ’tunet’ til at komme hurtigst muligt fra start.

Ved kraftige accelerationer indikerer en lampe i instrumentpanelet hvornår det er optimalt at skifte gear – ved cirka 5.900 omdrejninger – mens samme lampe begynder at blinke, hvis omdrejningerne når de maksimale 6.800 omdrejninger i minuttet.

Det intelligente firehjulstræk modtager mere end 100 inputs pr. sekund fra en række sensorer, hvilket sikrer, at systemet kan fordele trækket på de fire hjul med minimal forsinkelse. Kraften bliver, automatisk, fordelt mellem for- og baghjul, ligesom systemet kan fordele trækkraften fra side til side på bagakslen. Det har afgørende betydning for RS’erens stabilitet og for køreoplevelsen, når bilen bliver presset gennem sving ved høj hastighed.

Den nye Ford Focus RS kan indstilles til alt fra adstadig bykørsel til heftig bane-kørsel. Der er fire forskellige køre-indstillinger: Normal, sport og bane, ligesom der er en speciel ’drift-indstilling’, som giver føreren mulighed for at opnå kontrolleret overstyring – og udskridning – gennem kurverne på racerbanen.

Den nye Ford Focus RS – som er den tredje Focus i rækken med RS-logo på bagsmækken – er udviklet af et team af ingeniører i Europa og USA. De har specialiseret sig i at skubbe til grænserne for det teknisk mulige og som sådan udgør Fords performance-team et udviklingslaboratorium for teknologier og designs, som siden hen finder vej til Fords øvrige modeller.

Prisen for Focus RS starter ved 600.000 kroner.