Virksomheder er uvidende om cyberangreb

Arkivfoto: pixelcreatures / Pixabay

Arkivfoto: pixelcreatures / Pixabay

Mens Rigspolitiets Nationale Center for Cybercrime vurderer, at ni ud af ti virksomheder har prøvet at blive hacket, erkender kun 12 procent af virksomhederne, at de har været udsat for it-kriminalitet.

Dermed tegner der sig et billede af et dansk erhvervsliv, der enten ikke ved eller ikke vil fortælle, at de rent faktisk er blevet hacket. Det er et problem for it-sikkerheden.

– Hvis virksomhederne ikke aner, hvad de bliver udsat for, eller hvilke cybertrusler der truer dem, har man ikke mulighed for at få at et samlet billede af omfang og antal af cybertrusler, siger Christian Wernberg-Tougaard, der er formand for IT-Branchens sikkerhedsudvalg, og fortsætter:

– Desuden mister vi muligheden for at kunne lære af hinanden. Der er derfor behov for, at virksomhederne får et fælles sted, hvor de kan anmelde og få viden om cyberangreb.

IT-Branchen foreslår, at der oprettes en fælles og offentlig database, hvor virksomheder anonymt kan indrapportere hackerangreb og it-kriminalitet uden at risikere politisager, så man får en mere reel vidensdeling om it-sikkerhedstruslerne i Danmark.

Antallet af angreb vil stige
Antallet af cyberangreb og it-kriminalitet har været stigende de seneste år, og der er ingen grund til at tro, at antallet skulle blive mindre fremover.

– Vi kan se frem til flere og mere sofistikerede angreb fra hovedsageligt udlandet, og lidt firkantet sagt vil der snart kun findes to slags virksomheder: Dem der ved, de er blevet angrebet, og dem der ikke ved det. Derfor skal vi også have ændret kulturen, så det ikke er pinligt at skulle fortælle om, at man har været udsat for et cyberangreb, siger Christian Wernberg-Tougaard.

Det er ifølge Christian Wernberg-Tougaard vigtigt, at vi i får opbygget en sikkerhedskultur hos både virksomheder og borgere i Danmark, hvor man kan tale om sikkerhedstrusler og angreb uden at frygte for kundernes eller vennernes reaktion. Det kræver, at politikerne sætter penge af til at oplyse om, hvordan både virksomheder og borgere skal agere i den digitale verden.