Berlingske lukker sit nyhedsbureau

Berlingske Nyhedsbureau, BNB lukkes og afhændes til Ritzau. Foto: Erik Refner.

Berlingske Nyhedsbureau, BNB lukkes og afhændes til Ritzau. Foto: Erik Refner.

Efter fire år lukkes Berlingskes nyhedsbureau BNB. Det sker ved at bureauet sælges til konkurrenten Ritzau, der igen kommer til at sidde enerådende på markedet for “nyhedstelegrammer” i Danmark.

Med afhændelsen bliver Berlingske Media atter kunde hos Ritzau og vil ikke længere fokusere på at konkurrere på det danske nyhedsbureaumarked.

– BNB har været en stor succes. Det gav for fire år siden rigtig god mening at skabe BNB som nyhedsmotor for de mange medier i den daværende Berlingske Mediakoncern. Men nu handler det om at fokusere på Berlingske Medias tre titler: BT, Berlingske og Weekendavisen. I den situation er det ikke længere det rigtige at bruge kræfterne på at drive et nyhedsbureau, siger Bjarne Munck, konstitueret CEO i Berlingske Media.

Berlingskes ansvarshavende chefredaktør Tom Jensen synes medarbejder kan være stolte over deres arbejde:

– BNB har leveret en nyhedsbureautjeneste af fremragende kvalitet. Det er alene takket være en utroligt dedikeret indsats fra BNBmedarbejdernes side. De kan med rette være stolte over det, de har præsteret i de seneste fire år, siger Tom Jensen.

Med afhændelsen overdrages også et antal af de eksisterende redaktionelle medarbejdere i BNB til Ritzau.

– Hos Ritzaus Bureau er vi rigtig glade for at byde Berlingske Media tilbage som kunde på nyhedstjenesten. Det vidner om, at vort arbejde med at forandre og forbedre vort produkt har båret frugt, når Berlingske Media igen finder nyhedstjenesten fra Ritzaus Bureau attraktiv, siger Lars Vesterløkke, administrerende direktør i Ritzaus Bureau.