Så dyrt er julekalenderslikket

Så snart slik og chokolade bliver pakket ind i plastik og gemt bag paplåger, stiger prisen markant. Det viser en gennemgang af fem slikjulekalendere fra nogle af de største producenter, som Søndagsavisen har lavet.

Gennemgangne viser blandt andet, at man betaler omkring 450 kroner kiloet for helt almindelige vingummier og karameller fra Haribo i julekalenderen Haribo Advent Calendar, som Søndagsavisen købte til 94,95 kr. eller knap 300 kroner kiloet for lakridspiber, som kan købes til godt det halve uden den julede kalenderindpakning i kalenderen til 119,95 kr. Begge købt i Føtex.

At slikket kan sælges til betydeligt højere priser takket være indpakningen kommer ikke bag på Jesper Clement, videnskabelig assistent på Copenhagen Business School, der forsker i forbrugerreaktioner og blandt andet har beskæftiget sig med emballage og dets udformning.

– Vi er følelsesmennesker, som gerne vil have oplevelser. Især ved juletid. Derfor er julekalenderen ikke et spørgsmål om at få mest muligt slik og chokolade for pengene, men om at levere overraskelser og oplevelser, siger Jesper Clement til Søndagsavisen.

Netop overraskelseselementet kunne derfor godt være noget højere til prisen.

– Hvis jeg skal kritisere noget, så er det, at man i de fleste tilfælde bare tager de produkter, forbrugerne allerede kender. Så bliver overraskelsen ikke så stor. Det ville være sjovere, hvis man også fik noget nyt, siger Jesper Clement.

Hos Haribo forklarer country manager Pernille Bang-Löwgren den høje kilopris med, at julekalenderne er arbejdstunge at fremstille.

– Kiloprisen skyldes foruden øgede materialeomkostninger blandt andet, at julekalenderen er håndpakket i Danmark, forklarer hun.