Alibaba køber kendt kinesisk avis

af

Det kinesiske e-handels gigant Alibaba, skal fremover også udgive South China Morning Post.

Alibaba Group, der bl.a. er kendt for e-handelssiderne Alibaba.com og AliExpress.com har i dag offentliggjort købet af SCMP Group, der bl.a. står for udgivelsen af den Hong Kong-baserede avis South China Morning Post. Avisen har et dagligt oplag på 104.000 og er en af de ledende engelsksprogede aviser i Asien.

SCMP Group er også udgiver af kinesisk-sprogede udgaver af de internationale magasiner Cosmopolitan, Cosmogirl and Harper’s Bazaar.

Med købet af SCMP Group ønsker Alibaba at kombinere sine digitale styrker med South China Morning Posts redaktionelle ekspertise og dermed gøde jorden for, at den 112 år gamle avis kan blive et globalt medie, der dækker Kina for læsere i hele verden. Det oplyser Joseph Tsai, der er executive vice chairman of Alibaba Group.

Ifølge Tsai vil Alibaba Group ikke blande sig i det redaktionelle:

– Vi skal have læsernes tillid. Det betyder, at vi skal dække objektivt, balanceret og fair. Hvis vi ikke har den tillid, kan vi ikke udbidde læserskaren. Vi vil lade redaktørerne beslutte den redaktionelle linje og retning i dækningen af enhver historie. Det er vores basale princip.

Alibaba Group nøjes ikke med at være absolut markedsleder inden for e-handel. Virksomheden har også sin egen betalingstjeneste ala PayPal med navnet AliPay. Desuden er den involveret i film med Alibaba Pictures (bl.a. som investor i Mission Impossible: Rogue Nation), cloud computing med Alibaba Cloud Computing, chatservices og meget mere.