Økologi buldrer frem i Danmark

Arkivfoto: Unsplash / Pixabay

Stadig flere danskere har økologiske varer i indkøbskurven, når de når frem til kassen i Supermarkedet. Det skriver Søndagsavisen.

Hele otte ud af ti danskere køber i dag økologiske varer, og 28 procent angiver, at de køber mere økologi nu, end de gjorde for tre år siden. Det viser en rundspørge, som Epinion har lavet for Buko. Samtidig steg salget af økologi med 33 procent fra 8,3 milliarder kroner i 2012 til 11 milliarder kroner i 2015, viser tal fra Økologisk Landsforening.

– Der er to ting, der driver udviklingen. Den første er, at økologi er blevet billigere, så det er kommet ned i et prisleje, hvor flere vil betale for det. Det andet er, at der er kommet flere økologiske varer på hylderne. Så det er både blevet nemmere og billigere at købe sig noget god samvittighed, siger Dorte Wimmer, ekspert i forbrugeradfærd hos Retail Institute Scadinavia, til Søndagsavisen.

Det er i sær den dalende pris, der har fået flere til at købe økologi.

Alligevel er der markante forskelle på mænd og kvinders motivation for at købe økologisk. For kvinder er det ofte hensynet til miljø og dyrevelfærd, der vejer tungest. For mænd er det ofte en forestilling om, at økologiske varer smager bedre eller har højere kvalitet.

Det er oftest frugt og grønt, vi køber økologisk. Herefter kommer æg, mejeriprodukter, brød og mel, kød, spiseolier og fisk.