Kun få donerer flaskepant

Arkivfoto: congerdesign / Pixabay
Selvom det i en årrække har været muligt at donere sin flaskepant til velgørende formål i en lang danske supermarkeder, er det fortsat de færreste, der gør det. Det skriver Søndagsavisen.

I Dansk Supermarkeds butikker Føtex, Netto og Bilka er det typisk mellem 2-3 procent af kunderne, der trykker på donationsknappen på flaskeautomaten. Hos Lidl er det 0,8 procent. Og hos Coop-butikkerne Fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen er det 1,4 procent, mens det stiger til tre procent i Irma.

– Det kan jo godt hænge sammen med, at folk har samlet panten sammen, slæbt den hen til butikken og så føler, at de vil have noget for den anstrengelse, forklarer Jens Juul, der er kommunikationsdirektør i Coop.

Han understreger dog, at de er glade for de penge, der kommer ind.

– Det er mange bække små. Vi er sådan set stolte af, at vi kan bidrage på den her måde.

Beregninger, som Søndagsavisen har foretaget, viser, at danskerne samlet set donerer 28 millioner kroner via flaskepant om året. Det skal sættes op imod, at der hvert år udbetales 1,5 milliarder kroner i pant til kunderne.

Mellem tre og fem af de millioner går til Røde Kors. Og her er man tilfreds.

– Vi er supertaknemmelige for det her samarbejde med Coop, og vi synes, det er flot, at der er så mange, der donerer. Selvfølgelig ville det være fantastisk, hvis hver anden donerede deres pant, men vi synes, at det er en succes, siger Morten Jørgensen, der er Fundraisingchef i Røde Kors.

Pant-ordningen har kørt i en række butikker siden 2011.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *