Lidl sætter aldersgrænse for køb af energidrik

Lidls egen energidrik, Kong Strong, er ligeledes omfattet af den nye regel. (PRfoto)

Dagligvarekæden Lidl sætter som de første i Danmark aldersgrænse på køb af energidrikke med højt koffeinindhold.

Lidls beslutning om at stoppe salget af energidrikke til kunder under 16 år følger DTU Fødevareinstituttet og interesseorganisation Hjerteforeningens anbefalinger for børn og unges indtag af koffein.

DTU Fødevareinstituttet anbefaler, at børn og unge holder sig under et indtag på max. 2,5 mg. koffein pr. kg. kropsvægt pr. dag, og de anbefaler derfor, at børn og unge helt holder sig fra energidrikke med højt koffeinindhold.

– Vi har igennem et stykke tid oplevet en stigning i forbruget af energidrikke i vores butikker, og som dagligvarekæde påtager vi os et samfundsansvar. Vi har valgt at lytte til vores kunder og eksperterne på områdets stigende bekymring omkring indtagelse af energidrikke blandt børn og unge. Derfor har vi taget denne beslutning, som er helt i tråd med vores andre initiativer indenfor børne- og ungeområdet, som vi gennem længere tid har deltaget i, i samarbejde med de andre kæder fra detailbranchen, forklarer adm. direktør for Lidl, Dirk Fust.

Indføres ikke med det samme
Aldersgrænsen bliver dog ikke indført lige med det samme. Først fra 30. september vil det ikke længere muligt for børn og unge under 16 år at købe energidrikke med højt indhold af koffein og sukker i kædens butikker.

Fra den dato skal Lidls kunder kunne fremvise gyldigt billede-id ved kassen for at købe energidrikke med højt sukkerindhold og mere end 150 mg. koffein pr. liter.

– Som virksomhed har vi en holdning til de produkter, vi tilbyder, og vi gennemgår løbende vores sortiment, så det lever op til vores og kundernes krav. Hertil vil vi gerne bakke op om anbefalingerne fra DTU Fødevareinstituttet og Hjerteforeningen, og det er derfor en helt naturlig udvikling for os, at vi også ser på, hvem der har adgang til produkter, såsom energidrikke, fortæller indkøbsdirektør for Lidl, Mikko Forsström.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.