Coop dropper dåserne

af


Fremover skal det være slut med metaldåser når det gælder Coops egne varemærker. I stedet vil virksomheden benytte sig af andre former for emballage.

Vi kender dem godt, dåserne med tomater, baked beans, majs og ananas stykker. Nemt og langtidsholdbart.

Fremover skal tomater og de fleste andre former for konserves i Coops egne varemærker Änglamark og Coop ikke længere være emballeret i metaldåser, men i stedet i såkaldte bricks, der primært består af fibre lavet af pap og papir.

– De første varer er allerede i butikkerne nu. Og i løbet af de kommende 12 måneder vil de fleste emballager være skiftet ud til de nye, langt mere bæredygtige udgaver.

– Med et årligt salg på mere end 12 millioner dåser, vil det formentlig være det emballage-skifte i dansk dagligvarehandel, der har størst betydning for miljøet i mange år, siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

Den store miljømæssige fordel er, ifølge Coop, at man skifter fossile materialer, der ikke er fornybare, ud med fibre, der let fornys.

Dertil kommer betydelige klimamæssige besparelser, når varerne skal distribueres fra emballageproducent til fødevareproducent, fra producent til lagre, og fra lagre til butikker. For den firkantede form gør, at de kan pakkes langt mere effektivt, og man transporterer mindre ”luft” mellem varerne. Endelig er varerne også lettere, som igen er til fordel for klimaet.

Også sundhedsmæssigt kan der være gode grunde til at skifte dåserne ud med bricks. Der er nemlig problemer med skadelig kemi ved dåserne, hvor lakken kan indeholde bisphenoler, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende og kræftfremkaldende.

Genanvendes endnu ikkee overalt
Ifølge Coop er den eneste ulempe ved bricks, at de ikke i øjeblikket genanvendes alle steder i Danmark.

Coop ønsker, at det kommer til at ske, som det allerede gør i vores nabolande, f.eks. Sverige og Tyskland.

Coop ejer supermarkedskædernes Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma.