En funktion af det populære site Trustpilot gør det muligt for firmaer at filtrere dårlige anmeldelser fra – og det har en lang række danske netbutikker købt sig adgang til. Det skriver Søndagsavisen.
Funktionen er del af en af Truspilots betalingspakker til netbutikkerne og gør det muligt at fravælge visning af eksempelvis 1-, 2- og 3-stjernede anmeldelser. Hvis man som bruger vil se de dårligere anmeldelser, må man ind på Truspilot.com for at finde dem.
– Det er et godt eksempel på, at det altid er en god idé at forholde sig kritisk til brugeranmeldelser og tænke over, hvilken sammenhæng de indgår i, siger Jakob Steenstrup, jurist i Forbrugerrådet Tænk, til Søndagsavisen, og tilføjer:
– Det er tankevækkende, at Truspilot stiller sådan en funktion til rådighed. Hvis ikke troværdighed og fuld gennemsigtighed er i højsædet, går idéen med brugeranmeldelser fløjten.
Det kan være et brud på markedsføringsloven, hvis man som netbutik manipulerer folk til at gøre et køb ved kun at vise gode anmelders, forklarer fuldmægtig hos forbrugerombudsmanden Mette Saabye Maaløe.
– Man påvirker en transaktionsbeslutning, og hvis man gør det på falsk eller vildledende grundlag, falder det ind under markedsføringslovens paragraf 3 om vildledningen, forklarer hun, men tilføjer, at det altid vil være en vurdering i den konkrete sag.
Hos Truspilot kalder man det ”helt naturligt”, at netbutikkerne kun vil vise de bedste anmeldelser og mener ikke, at der er tale om vildledning.
– Vi stiller som krav, at der skal fremgå en gennemsnitsscore, antal anmeldelser, og at der skal stå, at der er tale om udvalgte anmeldelser. Så vi mener faktisk, at forbrugeren får en god information. Hvis man så vil dykke ned i de dårligere anmeldelser, må man besøge Truspilot.com, hvor de altid ligger, siger Mathilde Lykke Bülow, pressechef for Trustpilot.