Sidste år blev der solgt 25.000 tons chips i Danmark, og ifølge Coops Mad-o-Meter er danskernes chipsforbrug steget med 20 procent på blot fire år.
– Chips falder godt ind i tidsånden. Danskerne er blevet gladere for forskellige smagsindtryk, og dem er chipsproducenterne ekstremt gode til hele tiden at udvikle, forklarer Jon Fuglsang, madsociolog på Professionshøjskolen Metropol til Søndagsavisen.
I en rundspørge, som YouGov har foretaget for Søndagsavisen blandt 1.006 danskere, svarer hver fjerde, at deres favorit er sourcream & onion-chips.
Samme måling viser, at 64 procent af danskerne mindst spiser chips månedligt. Hvorfor det lige er sourcream & onion, danskerne vil have, kan Peter Frank Andersen, salgsdirektør i Kims, ikke helt forklare.
– Vi ved faktisk ikke præcis hvorfor, men vores bedste bud er, at de både rummer smagen af chips og dip, siger Peter Frank Andersen, som bekræfter, at sourcream & onion er favoritsmagen i både Danmark og Sverige.
Men det kan Michael René, der er lektor med stor viden om sensorik, give en forklaring på:
– Det kan helt klart være, fordi de er bredt krydrede. De sure elementer bliver forstærket af sourcreme, umami bliver fremhævet af løg eller smagsforstærker, det bitre kan komme fra persille, som man varianter er tilsat, og det søde kommer fra mælkepulver. På den måde er produktet sat godt sammen, forklarer Michael René, som samtidig fortæller, at chips også hitter, fordi de rummer alle seks grundsmage: Sødt, salt, surt, bittert, fed smag og umami.