Der kan endnu en gang være faldende dagligvarepriser på vej til danskerne, efter at Dansk Supermarked har meldt varehusgiganten Bilka ind i den benhårde discountkrig, skriver Søndagsavisen.
Den landsdækkende kæde startede året med at indføre konceptet ‘discountmatch’, der skal sikre, at Bilka er billigere end konkurrenterne på 1.000 basisvarer. Og et pristjek af 24 dagligvarer i 12 supermarkeder har vist, at Bilka på testdagen havde den billigste kurv.
Det er en dramatisk udvikling, mener Bruno Christensen, ekspert i detailhandel. Han ser Bilkas sænkede priser og indtog i discountbutikkernes priskrig som et forsøg på at ryste Kiwi, Fakta og Aldi, der alle har kæmpet med store underskud de seneste år.
– Dansk Supermarked har set, at de andre kæder har det svært, og nu griber de chancen og strammer skruen yderligere. De går benhårdt efter at vinde markedsandele, og der er ingen tvivl om, at konkurrenterne vil reagere. Priserne vil få endnu et nøk nedad. Ingen har råd til at være dyrest, siger han til Søndagsavisen.
Han tror dog ikke, at Bilkas tiltag vil være nok til at presse en af konkurrenterne helt ud af markedet – endnu.
– Den her priskrig kan ikke blive ved for evigt. Jeg tror ikke, vi ser nogen trække sig her og nu, men på et tidspunkt vil det få konsekvenser.
I Bilka forklarer direktør Mark H. Nielsen, at strategien først og fremmest skal give Bilka flere kunder i butikken – men også munde ud i, at ‘Dansk Supermarked-familien’ vinder større markedsandele.
– Der er ingen tvivl om, at konkurrencen er meget hård, og det har vi set resultaterne af i nogle af de andre kæders regnskaber. Vi har muligheden for at investere i billigere priser og i at tage markedsandele, og det er vores tiltag med discountmatch udtryk for, siger han.