Danskere er glade for datovarer

Supermarkedernes kølediske med datovarer som pålæg, juice, middagsretter og oste sat ned til for eksempel en rund 10’er er ved at blive et hit hos danskerne. Det skriver Søndagsavisen.

En undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte viser, at 58 procent ugentligt eller månedligt køber varer, der er sat ned i pris på grund af snarlig udløbsdato. I løbet af et år er det 76 procent.

– Mange vil gerne spare penge, men det er ikke det vigtigste her. Vi er blevet så bevidste om, at det er spild og dårligt for miljøet at smide mad ud, så det giver os en god følelse, at vi gør noget for at undgå det. Ligesom at være indsamler for Røde Kors eller blive besøgsven, siger detailekspert og partner i Deloitte Peter Mølkjær, til Søndagsavisen.

Han peger på, at det ikke kun er studerende og pensionister, der køber mad med snarlig udløbsdato. Det gør folk i arbejde i lige så høj grad, viser undersøgelsen.
Analysechef i Coop Lars Aarup siger, at mange kunder ligefrem styrer direkte efter datovarerne, når de kommer ind i et supermarked.

– De kunder, der køber ind efter fast indkøbsseddel, køber sjældnere datovarer. Men vi ser, at mange af de kunder, der køber spontant ind til aftensmaden samme dag, går til datovarerne som det første, når de kommer ind i supermarkedet. Og så planlægges middagen og madpakken ud fra, hvad der ligger der.