Mens producenten MAN slipper for bøde, fordi firmaet afslørede kartellet, så skal Volvo/Renault, Iveco, DAF og Daimler betale.
EU-kommissionen fortsætter sagen mod Scania, som ikke har indgået forlig og derfor ikke er omfattet af tirsdagens bøde. Det betyder også, at den samlede bøde kan blive endnu større, når sagen mod Scania er afgjort.
Ifølge en pressemeddelelse fra EU-komissionen har kartellet eksisteret i 14 år fra 1997 til 2011 og omfattede aftalte listepriser på mellemstore og store lastbiler og en aftale om at forsinke ny teknologi, som kunne nedsætte udledningen af skadelige stoffer fra lastbilernes udstødning
– I dag har vi trukket en streg i sandet ved at give rekordstore bøder for en alvorlig overtrædelse, sagde konkurrencekommisær Margrethe Vestager i forbindelse med offentliggørelsen af den rekordstore bøde.
– I alt er der over 30 millioner lastbiler på de europæiske veje, som tegner sig for omkring tre fjerdedele af landtransport af gods i Europa og spiller en afgørende rolle for den europæiske økonomi. Det er ikke acceptabelt, at MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF, som tilsammen tegner sig for omkring 9 ud af hver 10 mellemstore og tunge lastbiler produceret i Europa, var en del af et kartel i stedet for at konkurrere med hinanden. I 14 år har de samarbejdet hemmeligt om prisfastsættelse og om at sende omkostningerne til at opfylde miljøstandarder videre til kunderne. Dette er også et klart budskab til virksomheder: karteller accepteres ikke, sagde Vestager.