Tøj, sko, tasker, møbler, boligtilbehør, elektronik, sportsudstyr og bøger. August-udsalget er i fuld gang over hele landet, men mange danskere er nødt til at lade pungen blive i lommen. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte. Her siger 21 pct., at de har færre penge til august-shopping i år end sidste år, mens blot 6 pct. har flere.
– Generelt ser vi en detailhandel, der de seneste år har ligget fuldstændig fladt. Den tendens slår naturligvis også igennem i august-udsalget, hvor der ligeledes er en udbredt tilbageholdenhed i forhold til at slippe dankortet løs, siger forbrugerekspert i Deloitte Peter Mølkjær.
Det er ikke bare den økonomiske usikkerhed, der lægger en dæmper på forbruget. De nærmest konstante tilbud året rundt er også med til at tage pusten fra det traditionelle august-udsalg.
– Kampen om forbrugernes penge er benhård, og alle kneb gælder for at få fat i dem. Derfor lokker butikkerne med løbende rabatter, jubilæumssalg, forårssalg, sommersalg, særtilbud, Black Friday, prisgarantier og meget mere. Det er helt sikkert med til at udvande de klassiske udsalg, som i stigende grad drukner i mængden, siger Peter Mølkjær.
Trods hård konkurrence bliver der dog stadig langet masser af udsalgsvarer over disken i de danske butikker i august. Tøj og sko står øverst på listen.
– I alt siger 32 pct. af danskerne, at de vil købe nyt tøj under udsalget, 22 pct. vil købe sko, mens 11 pct. vil investere i elektronik som TV, smartphones og computere. Derudover er det også populært at finde kosmetik med rabat, ligesom bøger naturligvis er et uundværligt udsalgs-hit, siger Peter Mølkjær.
Derimod er det kun 4 pct. af danskerne, der vil investere i musik, film og spil. Et resultat af, at handelen er flyttet over på internettet, mener Peter Mølkjær:
– Det er ikke mange år siden, man kunne finde tusindvis af CD’er og DVD’er på udsalg i august, men den handel er stort set forsvundet fra gadebilledet. I dag får man typisk sin underholdning fra streamingtjenester på nettet, som jo ikke er bundet af de traditionelle udsalgsperioder. Det skaber helt nye forbrugsmønstre og sætter de fysiske butikker under pres.
I alt siger 41 pct. af danskerne, at de bruger det samme beløb på august-udsalget som sidste år.