Det var i foråret at Nortlander Ski-Tours A/S overtrådte markedsføringsloven ved at opfordre kunder til at lave positive brugeranmeldelser af rejsebureauet på Trustpilot.
Nortlander skrev i e-mails til selskabets kunder, at de kunne vinde en skirejse med alt betalt, hvis de skrev ”den bedste brugeranmeldelse” af rejsebureauet.
Nortlander har oplyst, at formålet med mailen var at få flest mulige anmeldelser, og at der ville blive trukket lod blandt alle brugeranmeldelser.
Det er dog Forbrugerombudsmandens opfattelse, at præmiering af ”den bedste brugeranmeldelse” kunne motivere kunder til at skrive overdrevent positive anmeldelser, der i sidste ende kunne vildlede andre forbrugere. Det var derfor i strid med god markedsføringsskik.
Efterfølgende har Nortlander rettet ordlyden af deres e-mails om brugeranmeldelser.
– Det er generelt vigtigt, at vi som forbrugere kan stole på de oplysninger, vi læser i andre forbrugeres anmeldelser. Derfor er det også positivt, at Nortlander Ski-Tours ændrer kurs, så virksomheden ikke giver kunder det indtryk, at Nortlander Ski-Tours præmierer den mest positive brugeranmeldelse, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Retningslinjer om offentliggørelse af brugeranmeldelser
Forbrugerombudsmanden udgav i maj 2015 ”Retningslinjer om offentliggørelse af brugeranmeldelser”. Heraf følger det blandt andet, at fremgangsmåden for indgivelse eller offentliggørelse af brugeranmeldelser ikke må føre til vildledende eller urigtig information.
Det følger også af retningslinjerne, at hvis anmelderen tilbydes en fordel ved at indgive en bedømmelse, må fordelen ikke afhænge af indholdet af bedømmelsen. I det hele taget opfordres virksomheder til at være tilbageholdende med at tilbyde belønning for positive brugeranmeldelser.