Vi føler os presset til at købe mere

Syv ud af ti danskere har inden for de sidste to år følt, at de er blevet presset til at købe for mere, end de har lyst til. Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for Søndagsavisen.

En af de danskere, der har haft svært ved at sige nej til en sælger, er 36-årige Sølve Lorenzen, der gik fra en ansigtsbehandling med tasken fyldt med cremer til flere hundrede kroner, som hun aldrig har fået brugt.

– Hun fik det til at lyde, som om jeg ikke kunne leve uden dem, så jeg kunne ikke lide at sige nej. Jeg følte også lidt, at jeg skyldte hende at købe det, fortæller Sølve Lorenzen til Søndagsavisen.

En af årsagerne til, at vi hopper i sælgernes fælde, er, at vi er sociale væsener og derfor gerne vil fremstå på en socialt acceptabel måde, forklarer Thomas Koester, der er psykolog med speciale i forbrugeradfærd.

– Det at afvise og sige nej er ikke lige så socialt acceptabelt som at være positiv. Derfor siger man ja til noget, som man i virkeligheden ikke har behov for. Hvis sælgeren samtidig sætter fokus på alle de positive ting ved varen, så er der til sidst ingen argumenter for ikke at købe den, og så træder ens reelle behov og prisen i baggrunden, forklarer han.

Vil du undgå at føle dig narret af en sælger, råder Alexander Jossiasen, der er lektor på CBS og ekspert i forbrugeradfærd og forbrugerpsykologi, til, at du er opmærksom på, at sælgeren forsøger at snøre dig.

– Vær bevidst om, at eksempelvis frisøren eller en anden sælger ikke bekymrer sig om dig, men at vedkommende prøver at skabe et mersalg. Det er lidt ligesom hypnose. Hvis man er opmærksom på, at folk prøver på det, så virker det ikke så godt, for så har man sine parader oppe og kan bedre beskytte sig, forklarer han til Søndagsavisen.