Medie: LEGO stopper annoncer i britisk avis efter pres

Arkivfoto: Clovis_Cheminot / Pixabay

Den danske legetøjskoncern LEGO stopper nu med at annoncere i den britiske avis Daily Mail efter pres fra forbrugerne. Det skriver en anden britisk avis, The Independent.

Ifølge The Independent kommer LEGOs annoncestop som led i kampagnen “Stop Funding Hate ” (stop med at finansiere had) efter en britisk far, Bob Jones, i et åbent brev til LEGO udtrykte bekymring over, at virksomheden annoncerer i et medie som “skaber mistillid til udlændinge og skyder skylden for alt på invandrere”.

Brevet er siden blevet delt utallige gange på de sociale medier.

Kampagnen “Stop Funding Hate” forsøger at få virksomheder til at genoverveje deres engagementer med aviser som Daily Mail, The Sun og Daily Express,der ifølge kampagnen fremmer “frygt og splittelse”.

LEGO bekræfter på twitter, at man har droppet samarbejdet med Daily Mail. I en tweet hedder det “Vi har afsluttet aftalen med The Daily Mail og har ikke planlagt nogen saldsfremmende aktiviteter med avisen i fremtiden.”.