Irma og Fakta er de bedste supermarkeder

Går man op i hjælpsomme medarbejdere, friske varer, ryddelige butikker og god betjening i kassen, skal man lægge sine indkøb i Irma eller Fakta. Det viser Søndagsavisens store tjek af servicen i 11 danske supermarkedskæder.

Irma ender på førstepladsen, og Fakta vinder discountkategorien – og sniger sig ind på en samlet andenplads efter Irma og foran større supermarkeder som SuperBrugsen, Kvickly, Føtex og Meny.

– Fakta har været ude at sige, at de vil gøre noget ved serviceoplevelsen, og Søndagsavisens test viser, at Fakta har succes med det. Men det er lidt overraskende, at de ligger så godt, siger detail- og forbrugerekspert Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia.

Fakta har haft underskud og lukket butikker, og kæden er midt i en ’turnaround’ efter nogle hårde år, forklarer kædens direktør, Stina Glavind.

– En del handler om at modernisere butikkerne. Den anden del handler om at give god service og have flinke medarbejdere. Det koster os jo ikke noget at give den gode kundeservice. Bare fordi vi har billige varer, behøver vi ikke have grimme butikker og dårlig service.

Netto er den af de 11 testede kæder, der taber.

– Vi har lige fordoblet antallet af døgnåbne butikker, så vi kan lægge arbejdsopgaver i nattetimerne. Det gør, at butikken er bedre rustet til dagtimerne, og at der er bedre tid til at hjælpe kunderne i løbet af dagen. Jeres stikprøve viser, at vi har plads til forbedring, og det arbejder vi benhårdt på, oplyser Nettos landedirektør, Brian Seemann, til Søndagsavisen.

Testen af service er foretaget i 119 butikker og omfatter ting som køernes længde, udsolgte varer, rod i butikken, datooverskredne og mugne varer, kurve og vogne til rådighed, samt om ekspedienten hilser og folder poser ud, og om medarbejderne på gulvet hjælper og kan svare på spørgsmål.