Et flertal af de danske forbrugere, som både har tv-pakke og mindst én betalt streamingtjeneste, er mest tilfredse med deres streamingtjeneste. Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for Søndagsavisen.
I undersøgelsen angiver 53 procent, at de får mest værdi for pengene med deres streamingtjeneste, mens kun 30 procent peger på tv-pakken.
– Det er endnu et dybt bekymrende tegn for tv-selskaberne. Pakkestrukturen på tv-markedet kommer til at gå i opløsning inden for få år, det er jeg slet ikke i tvivl om. De giver simpelthen ikke længere mening, siger Claus Bülow Christensen, der er digital analytiker for Zibra Digital Media Group.
Det i sær streamingtjenesternes on demand-tankegang, hvor man selv bestemmer på hvilken platform og hvornår man ser indholdet, som gør forskellen. Derfor har tv-selskaberne de seneste år kæmpet for at efterligne den model med deres egne on demand-universer, hvor der er store bagkataloger af tv-programmer og film, som man kan streame.
– Tidligere tilbød vi kun indhold via tv-kanaler. I dag giver vi også adgang til at vælge, hvad, hvor, hvornår og på hvilken skærm man gerne vil se det via tv-boks, apps og streaming. Og den udvikling fortsætter, forklarer Jacob Mortensen, der er tv-direktør for Yousee.
Han erkender, at streaming er fremtiden.
– Der er sket en udvikling i folks adfærd, som vi skal følge med, og som vi er nødt til at være med til at drive, siger han.
Claus Bülow Christensen tror dog ikke på, at tv-selskaberne vil have held til at sælge noget i pakker fremover.
– Prisen spiller også en stor rolle. Før i tiden betalte man bare tv-pakken ligesom el og vand, men når man kan få Netflix for 89 kroner om måneden, giver det jo ingen mening at betale 4-500 kroner for en tv-pakke. Det tænker folk over, og det er et problem for tv-selskaberne, siger han.