Det synes vi, er klammest i supermarkedet

, ,

af

Arkivfoto: Alexas_Fotos / Pixabay
Hele 94 procent af danskerne kan pege på ting, de støder på i supermarkedet, som de synes er klamme. Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for Søndagsavisen.

Det er i sær rådden frugt og grønt, kødsaft på kødpakkerne og snavs i butikken, som giver os en dårlig oplevelse.

– Det er jo frygteligt, at der er så mange supermarkeder, hvor de her ting sker. Lige så snart folk har en oplevelse af, at noget er snusket eller klamt, påvirker det deres helhedsopfattelse af butikken og giver en dårlig serviceoplevelse, siger Karsten Koch, der er ekspert i kundeservice og partner i Meng og Company, til Søndagsavisen.

For mange klamme eller ulækre oplevelser i samme butik kan betyde, at vi helt stopper med at handle der.

– Der skal 20 gode oplevelser til for at rette op på én dårlig, når det gælder de her ting. Det er virkelig vigtigt, at man ikke har en klam oplevelse der, hvor man køber madvarer. Ofte kan én dårlig oplevelse være afgørende for, hvordan man opfatter butikkens generelle hygiejnestandard, siger Michael René, der er ekspert i hygiejne og sensorik på Professionshøjskolen Metropol og forfatter til bloggen Pletvæk.dk.

Selvom han ikke vil udpege specifikke supermarkedskæder, mener Karsten Koch, at der er en klar sammenhæng mellem snavsede butikker og de butikskæder, som ikke har leveret gode resultater de seneste år.

– Jeg kan tydeligt se forskellen. De butikker, der ekspanderer og har succes, har virkelig styr på de her ting og præsenterer indbydende butikker. Når man så ser de kæder, hvor det sejler, og der er snusket, er det også et klart symptom på, at man ikke har styr på sin forretning, siger Karsten Koch.

Danskernes liste over ting, de finder klamme, er i rangeret rækkefølge: Rådden frugt og grønt, kødsaft på kødpakker, klistret varebånd, snavs på gulvet, beskidte indkøbskurve, varer der har overskredet sidste salgsdato, beskidte hylder, udefinerbare lugte, klistrede flaskeautomat, en rodet brødafdeling.