
En prøve af vandet fra Vandværk Nord i Viborg har vist, at der er bakterier i drikkevandet. Nu anbefaler Energi Viborg A/S at koge vandet inden det drikkes.
Der er ikke tale om e-coli bakterier, men alligevel anbefaler man sammen emed overlægen ved Styrelsen for patientsikkerhed og Viborg Kommune at drikkevandet koges. Anbefalingen opretholdes indtil nyeprøver viser, at der ikke længere findes bakterier i drikkevandet fra vandværket, der forsyner Viborg og nærmeste omegn.
Vandet i ledningsnettet, der går ud til forbrugerne, har ikke vist indhold af bakterier, så kilden skal formentlig findes på selve vandværket.
Et kort over området, hvor anbefalingen om kogning gælder kan ses her.
– Vi har en mistanke om, at det er den ene tank på Vandværk Nord, der muligvis kan have en utæthed, der tilfører bakterierne. Derfor er den tank øjeblikkeligt taget ud af brug, fortæller afdelingschef for drikkevand, Mogens Brems Knusen.
Kogeanbefalingen gælder vand der bruges til drikkevand og madlavning.

