Vil sælge Øresundsbron for at finansiere en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg

(News Øresund) En tunnel mellem Helsingør og Helsingborg kan finansieres ved at sælge Øresundsbron. Det forslag præsenterer den svenske Infrastrukturkommission på onsdag ved et seminarium i Stockholm, der handler om mulighederne for at skabe en alternativ finansiering af infrastruktur. I kommissionen sidder blandt andet en tidligere svensk finansminister Allan Larsson (S).

Øresundsbron er et perfekt eksempel. En tydelig og afgrænset infrastruktur med stabile indtægter, som kan lokke forsikringsselskaber og statslige pensionsfonde til at komme med et bud – hvis lovgivningen tilpasses. Ved at sælge Øresundsbron ville der blive frigivet kapital, der kunne bruges til at bygge en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg. Forslaget er med i slutrapporten som den private Infrastrukturkommission præsenterer i Stockholm i løbet af onsdag. Den 14. december skal rapporten præsenteres på et seminarium på Copenhagen Business School.

– Vi har kigget på de seneste planer for HH-projektet, siger Infrastrukturkommissionens formand Björn Hasselgren fra Kongliga Tekniska Högskolan i Stockholm til News Øresund

Han vil ikke gå nærmere ind på nogle detaljer om forslaget om at sælge Øresundsbron dagen inden seminariet, men nævner at de også skal præsentere et forslag om hvordan E22 kan blive udbygget.

– Vi ser at der er store udfordringer, når det handler om behov for infrastruktur i forhold til urbanisering, nye teknikker og krav på en bæredygtig udvikling.

Infrastrukturkommissionen finansieres af otte virksomheder, der arbejder med infrastruktur og består af en gruppe kendte tidligere politikere, blandt andet tidligere finansminister Allan Larsson (S), tidligere boligminister Stefan Attefall (KD) og Region Skånes tidligere formand Pia Kinhult (M). Formålet med kommissionens arbejde er at komme med forslag til juridiske og finansielle løsninger for at klare udbygningen af fremtidens infrastruktur med begrænsede offentlige ressourcer.

”- Det er interessant at diskutere hvordan vi kan skabe en mangesidighed og en anden måde at se på hvordan man bygger og ejer infrastruktur, siger Pia Kinhult til News Øresund.

– Hvordan skaber vi ejerforhold og indtægtskilder som giver os flere engagerede ejere?

Ifølge Pia Kinhult er det ikke tilfældigt, at Øresundsbron bliver brugt som et eksempel. Hun fremhæver at broen er unik med tilpasset lovgivning og en tydelig afgrænset struktur. At overveje et salg ser hun ikke noget mærkeligt i og hun sammenligner med Københavns Lufthavn som i dag har privat hovedejer med den danske stat som minoritetsejer.

– Det har været godt for lufthavnens udvikling.