Trafikken over broen steg med 1,8 procent i 2015. Dette bidrog til at Øresundsbro Konsortiet øgede sit overskud med 116 millioner kroner før værdiregulering i forhold til 2014.
I løbet af sommeren blev der sat flere trafikrekorder på Øresundsbron, fragttrafikken steg med 6,4 procent i 2015, og Bropastrafikken med 4,8 procent. Pendlertrafikken var uforandret på samme niveau som i 2014. Det gennemsnitlige antal køretøjer, der passerer broen per dag, er oppe på 19.300 køretøjer.
– Det finansielle resultat er tilfredsstillende. I november blev der indført grænsekontrol, men vi har ikke set nogen større påvirkning af motorvejstrafikken i 2015. Hvordan trafikken bliver påvirket på længere sigt, må tiden vise, siger Caroline Ullman-Hammer, administrerede direktør for Øresundsbro Konsortiet i en kommentar.
Prognosen for tilbagebetalingstiden for Øresundsbron er trods det gode resultat forlænget et år i forhold til for et år siden, hvilket ifølge kommunikationsmedarbejder Jens Genders skyldes finansielle faktorer såsom renter og valutakurser. Konsortiet forventer nu, at selve broen er tilbagebetalt i 2034.
I 2015 er vejindtægterne steget 60 millioner kroner til 1.271 millioner danske kroner. Jernbaneindtægterne er samtidig steget med fire millioner danske kroner.
Den rentebærende nettogæld faldt med 747 mio. danske kroner, og på grund af dette samt de lave markedsrenter, faldt renteomkostningerne med 57 mio. danske kroner til 327 mio. Resultatet før værdiregulering blev således på 899 mio. danske kroner i 2015. (News Øresund)